fbpx
Start | Säljverktyg

Häng med i morgondagens B2B-försäljning med hjälp av rätt säljverktyg

Häng med i morgondagens B2B-försäljning med hjälp av rätt säljverktyg

Digitalisera säljprocessen, spara tid och öka försäljningen

Vad är säljverktyg?

Säljverktyg är de digitala verktyg som bland andra säljare, agenter och distributörer använder för att underlätta sitt dagliga försäljningsarbete. De kategorier inom säljverktyg som vi på NaviPro arbetar med är främst anpassade för modeföretag och inkluderar en B2B-säljapp, en B2B-webbshop (även kallad återförsäljarportal) och ett digitalt showroom som alla används för att presentera och sälja sina kollektioner på olika sätt.

Varför behövs säljverktyg?

Utvecklingen går fort och de flesta företag har ökat takten i sin digitala transformation inom B2B-försäljning. Kraven på en välfungerande säljprocess är höga och många säljare och kunder kräver dessutom att man har tillgång till smidiga och moderna säljverktyg och orderläggningssystem. Idag är det allt vanligare med försäljning på distans och de flesta företag är medvetna om att man genom att digitalisera säljprocessen kan spara tid, minska kostnader och samtidigt öka försäljningen. Men hur man digitaliserar och effektiviserar sin säljprocess är inte alltid lika självklart. Och hur säkerställer man att det går att hänga med även i morgondagens B2B-försäljning? Det finns givetvis olika strategier för hur man som företag väljer att utveckla sin digitala försäljning. Oavsett strategi så är en förutsättning för att lyckas att det finns säljverktyg på plats som hjälper er att framgångsrikt nå era mål.

Vad är en säljprocess?

En väldefinierad säljprocess hjälper till att identifiera potentiella kunder, etablera kontakt, bygga förtroende, hantera invändningar och stänga affärer. Genom att skapa struktur och riktlinjer hjälper säljprocessen företag att öka intäkterna och effektivisera försäljningsaktiviteter. Moderna säljverktyg kan automatisera och optimera olika steg i säljprocessen för ökad effektivitet och framgång.

Tillgänglighet, digital närvaro och ökad försäljning

Med hjälp av rätt säljverktyg för B2B kan du minska dina kostnader, öka försäljning och den digitala närvaron, samtidigt som du imponerar på kunderna. En B2B-webbshop eller återförsäljarportal är ett bra exempel på ett sådant säljverktyg som snabbt hjälper dig att öka den digitala närvaron. Samtidigt som du förenklar orderflödet gör du dessutom orderläggningen tillgänglig för dina kunder dygnets alla timmar, året runt.

Hur väljer du säljverktyg för B2B?

Är du på jakt efter rätt säljverktyg för er verksamhet och undrar hur du ska välja rätt? Idag finns det många olika säljverktyg för B2B. När du börjar sökandet kan det vara till hjälp att veta att några lösningar är mer generella och innehåller de mest grundläggande delarna i en säljprocess medan andra lösningar är anpassade för att utveckla och skapa mervärde för företag inom specifika branscher, med specifika behov och krav. Modebranschen är till exempel en sådan bransch.

Digitala säljverktyg för varumärkesägare, grossister och återförsäljare inom modebranschen

Varumärkesägare, grossister, agenter och återförsäljare av till exempel kläder, skor, sportartiklar och accessoarer, är bara några av de som kan ha stor glädje av effektiva och moderna säljverktyg. En av anledningar är att modeföretag ofta jobbar med många kollektioner samtidigt och att försäljningsprocesserna ser olika ut beroende på om det är förhandsorder (preorder) eller lagerorder –  något som ställer högre krav på säljverktygen.

Integrera säljverktygen till affärssystemet

För att göra orderflödet och kundresan så enkel och effektiv som möjligt, och för att förstärka användarupplevelsen av säljverktygen, är det viktigt att lösningarna integreras med affärssystemet.

Med hjälp av en integration hämtas aktuell kund- och artikeldata från affärssystemet till säljverktygen så att säljare eller agenter alltid har tillgång till deras kollektioner och digitala produktkatalog när de vill och var de än är. Säljarna får dessutom tillgång till alla kundunika priser, disponibelt lagersaldo, orderhistorik och kan lägga order som automatiskt skickas vidare till affärssystemet för leverans och bokföring.

Säljverktyg för B2B som vi erbjuder: