fbpx
Start | Inretrn

Inretrn returhantering

Med Inretrns innovativa plattform för returhantering omdefinieras returupplevelsen, vilket gör den snabbare, smidigare och mer hållbar än någonsin tidigare. De anpassningsbara arbetsflödena, blixtsnabba återbetalningarna och datadrivna insikterna revolutionerar returer och har en positiv inverkan på både företag och planeten.

 

Returer, e-handelns akilleshäl

Med e-handelns nya kundbeteenden så följer retur och lönsamhetsutmaningar som eskalerat. Totalt sett påverkar det resultatet till den grad att det avgör vinst eller förlust.

Vad är returhantering?

Returhantering är (för e-handeln) ett strukturerat sätt att hantera returer som medför:

  • Enkel och smidig returprocess på din site
  • Effektivisera returhantering, logistiskt och operationellt
  • Snabb och effektiv byteshantering

Kostnader kopplat till returer

Det handlar inte bara om det förlorade värdet av sålda produkter och de omtalade returfrakterna. Returerna driver också kostnad i form av:

  • Operativ hantering på lagret
  • Kostsam administration av återbetalning mm
  • Lång ledtid till nöjd kund och dess konsekvenser på köpupplevelsen
  • Bundet kapital och varubrist i shoppen.
  • Negativ miljöpåverkan.

Totalt sett kostar det 2-3 gånger mer att hantera en returorder än att hantera en säljorder. Dilemmat är att kostnaderna är gömda på så många ställen i bolaget så att det är svårt att se och förstå den totala effekten.

Optimera returhantering och kundupplevelsen

Inretrns smarta digitala returregistrering hjälper inte bara till att optimera returhanteringen och kundupplevelsen efter köp, utan möjliggör även lönsam konvertering och driver identifierad trafik till er digitala och fysiska butik.

Helhetslösning för era returprocesser

Returer har en påverkan på många delar av bolaget. Inretrn erbjuder olika moduler för att möta utmaningarna:

  • Smarta Digitala Returer – Möjliggör för ert varumärke att leda er kund genom en idag ganska olustig process.
  • Lönsamhetsmotorn – Säkerställer rätt beslut för rätt kund och produkt.
  • Return Room Management – Optimerar hanteringen när returerna träffar lagret
  • Action Boards (KPI:er) – Så att lönsamheten kan stärkas genom proaktiva åtgärder.

Effektiv returhantering integrerat med affärssystemet

Digitala tjänster med algoritmer baserade på vetenskaplig forskning löser upp den dolda potentialen i era returprocesser. Tjänsterna samverkar sömlöst med affärssystemet Microsoft Dynamics NAV/Dynamics 365 Business Central för helt automatiserade processer.