fbpx

SV  |  ENG

Anyware Payments

En add-on app för Microsoft Dynamics 365 Business Central som underlättar avstämningen av betalningar och returer

Jobbar ditt företag med e-handel där ni erbjuder flera olika betallösningar mot konsument? Upplever du utmaningar med att säkerställa rätt betalning eller retur för varje order?

En app för e-handlare

Att erbjuda ett val av olika betalsätt ses som en uppskattad service och är ofta en av anledningarna till att antalet order per dag ökar. Utmaningen för e-handlaren är i det läget att säkerställa betalning för var och en av de mottagna ordrarna, efter leverans. Intäkten kan vara bokförd, men på grund av glapp i kommunikationen mellan betalväxeln och banken kan det bli problem.

Med verksamhet på olika marknader kommer betalning i flera valutor. Detta i kombination med, säg, tre olika betaltjänster ger ett antal olika avstämningsmoment varje dag. Det är här Anyware Payments kommer in i bilden. 

Varför Anyware Payments?

Anyware Payments för Microsoft Dynamics 365 Business Central erbjuder direktkopplingar till några av de främsta betaltjänsterna på marknaden, så som Klarna och Adyen.

Anyware Payments hjälper till att underlätta avstämningen av betalningar samt erbjuder möjligheten till automatisk betalningsaktivering direkt mot betaltjänsterna från affärssystemet. 

Stöd för olika avstämningsmetoder

Nedan beskrivs funktionerna och avstämningsmetoderna som ingår i Anyware Payments för Microsoft Dynamics 365 Business Central. Vilken metod som passar bäst för din verksamhet är en fråga för CFO:n. Här inunder kan du ta reda på mer om skillnaderna mellan de två metoderna.

Funktionalitet

Nedan visas några av de viktigaste funktionerna som ingår i Anyware Payments.

Bankkontoavstämning

Bankkontoavstämning är det mest vanligaste sättet att stämma av betalningar. Principen bygger på att en transaktionsfil läses in från betaltjänsten, innehållande samtliga order och returer som hanterats under en tidsperiod. Transaktionerna matchas mot bokförda transaktioner i affärssystemet och de transaktioner som inte matchar blir föremål för manuell hantering. Summan av transaktionerna hanteras som en banköverföring som även den matchas tillsammans med eventuella avgifter och kommission. Transaktioner som ligger kvar öppna i affärssystemet i historiska perioder är transaktioner som bolaget inte erhållit betalning för. En förutsättning för att kunna använda metoden ”bankkontoavstämning” är att order i affärssystemet bokförs som betalda i redovisningen direkt vid utleverans.

I Anyware Payments hämtas listan med transaktioner, så kallad batcher, ned från betaltjänsten via en direktkopplad onlinetjänst, genom ett knappklick. Detta ger ett enkelt och smidigt moment för att generera en avstämning där alla betalningar i listan automatiskt matchas med transaktionerna i affärssystemet.

I korthet ser förfarande ut så här för hantering av en avstämning för ett betalsätt i en given valuta:

  • Hämta ner listan över batcher.
  • Välj batch ifrån listan.
  • Avstämningen skapas och matchas automatiskt.
  • Kontrollera ej matchade transaktioner. Avstämningen går inte att registrera förrän alla transaktioner är matchade.
  • Koppla banköverföringar mot bokförda banköverföringar.
  • Registrera avstämningen genom ett knappklick.
Inbetalningsjournal

Matchning genom inbetalningsjournalen är en alternativ matchningsmetod som bygger på att order ligger öppna i kundreskontran efter utleverans. Det är först efter att filen från betaltjänsten erhålls som order bokförs som betalda.

I Anyware Payments nyttjas samma process som vid bankkontoavstämning, fast med annat utfall. I korthet ser förfarandet ser ut så här:

  • Hämta ner listan över batcher.
  • Välj batch ifrån listan.
  • Inbetalningsjournalen byggs upp.
  • Kontrollera ej matchade transaktioner. Journalen går inte att bokföra förrän ej matchade transaktioner hanterats eller tagits bort.
  • Motkontera journalens summa mot bankkonto på sista raden.
  • Bokför inbetalningsjournalen genom ett knappklick.
Transaktionsavprickning

Ny avstämningsmetod under utveckling. Släpps inom kort.

Kom igång med Anyware Payments

Ladda ned appen idag, du har 30 dagars gratis testperiod. Alla funktioner är tillgängliga utan begränsningar.

Notera att du måste ha Dynamics 365 Business Central som affärssystem för att kunna ladda ned och använda appen.

LICENS
2000 SEK/månad
Anyware Payments
Obegränsat antal användare
Pris per bolag

Licensvillkor

Hjälpcenter

Här hittar du mer information om lösningen och hur du gör för att komma igång:

Är du intresserad av att veta mer om hur Anyware Payments för Microsoft Dynamics 365 Business Central
kan underlätta ditt arbete?

Kontakta oss

Är du intresserad av att veta mer om hur Anyware Payments för Microsoft Dynamics 365 Business Central
kan underlätta ditt arbete?

Kontakta oss