fbpx

Microsoft Dynamics 365 Business Central

Ett riktigt smart val av affärssystem för medelstora företag och små företag med ambitionen att växa

Vad är Microsoft Dynamics 365 Business Central?

Microsoft Dynamics 365 Business Central är den nya generationen av affärssystemet Dynamics NAV (när vi startade 1999 hette det Navision).

Dynamics 365 Business Central är en komplett lösning för verksamhetsstyrning som hjälper dig att optimera verksamheten, koppla ihop och automatisera företagets affärsprocesser. Över 150 000 organisationer, i mer än 40 länder förlitar sig på affärssystemet varje dag för att utföra sina affärsprocesser. Du kan med andra ord tryggt implementera Business Central för att driva din verksamhet.

Ny förbättrad plattform

Affärssystemet Dynamics 365 Business Central är byggd på en helt ny teknisk plattform till skillnad från den tidigare lösningen. Detta innebär en del förbättringar, bland annat i form av ett mer användarvänligt och rollbaserat gränssnitt med personliga flöden och notiser som hjälper användaren att fokusera på rätt saker. Business Central kan köras som en applikation som är åtkomlig direkt från Office365 och med en utökad integration till Outlook. Det innebär också en del skillnader när det kommer till anpassningar och uppgraderingar.

Business Central i molnet eller lokalt

Dynamics 365 Business Central är en komplett lösning för verksamhetsstyrning med en modern och rollbaserad användarupplevelse. Business central kan distribueras både i molnet (on-cloud) eller lokalt (on-premise) beroende på företagets behov.

Skillnaden mellan Business Central on-cloud och on-premise

Business Central on-cloud är en helt ny teknisk plattform i molnet där du kan anpassa lösningen med hjälp av olika applikationer och anpassningar som utvecklas genom så kallade Extensions, vilket betyder att inga ändringar behöver göras i systemets programobjekt. Detta nya sätt att skapa kundunika anpassningar möjliggör automatiska uppgraderingar av affärssystemet vilket innebär lägre kostnader i det långa loppet då de inte behöver göras om för varje ny version.

On-premise innebär i princip att du som kund driftar ditt affärssystem och själv styr över när du vill göra uppgraderingar.

Driv verksamheten i farten

Arbeta var du vill, när du vill och från vilken enhet du vill. Alla funktioner finns tillgängliga på din stationära dator, surfplatta eller mobiltelefon på Windows-, Android- eller iOS-baserade enheter.

Användarvänligt och rollbaserat affärssystem

Microsoft Dynamics 365 Business Central är ett rollbaserat affärssystem. Det innebär att det finns möjlighet att anpassa gränssnittet utifrån vilken roll och vilka arbetsuppgifter varje användare har. Det rollbaserade gränssnittet ger personlig åtkomst till information och uppgifter som är mest relevanta för respektive roll vilket gör det enklare för medarbetarna att fokusera på rätt saker.

Bättre kontroll och effektivare affärsprocesser

Att ha kontroll handlar om att ha insikt i hur företaget presterar – det handlar om att veta att affärssystemet hjälper till att driva beslutsfattande processer och att det möjliggör för medarbetarna att vara mer proaktiva och produktiva.

Med Microsoft Dynamics 365 Business Central kan du ta smarta beslut och automatisera viktiga affärsprocesser och rutiner – från inköp och lagerhantering, till orderhantering, logistik, bokföring och rapportering.

Business Central stöttar tillväxt

Skala upp allt eftersom verksamheten växer med modern teknik som bygger på Microsofts moln. Då kan du lätt anpassa verksamheten efter hur marknaden förändras. Dynamics 365 Business Central ger dig och ditt företag flexibiliteten att komma igång snabbt med en färdigpaketerad lösning för att sen bygga vidare och expandera i den takt affärerna kräver.

Licenser för Dynamics 365 Business Central

Microsoft Dynamics 365 Business Central är prissatt utifrån antalet namngivna användare. Licensen finns dessutom i två nivåer; Dynamics 365 Business Central Essentials och Dynamics 365 Business Central Premium. Essentials licensen innehåller grundfunktionalitet för ekonomihantering, försäljning, inköp, leverans, lager, leverantörs- & kundreskontra och projekthantering. Premium licensen innehåller ytterligare funktionalitet för bl.a. servicehantering och produktion.

Erbjuder många smarta basfunktioner
för hantering av:

  • Inköp
  • Försäljning, order & kundtjänst
  • Produktion
  • Lagerstyrning
  • Leverans & logistik
  • Ekonomi, bokföring & fakturering
  • Rapportering & analys
  • Projekthantering
  • Service

Några av fördelarna med Dynamics 365 Business Central:

  • Passar mindre och medelstora organisationer inom olika branscher
  • Automatiserar och förenklar verksamhetsprocesser
  • Väldigt anpassningsbart
  • Rollbaserat gränssnitt som gör affärssystemet enkelt att använda
  • Flexibelt och skalbart affärssystem att växa med
  • Använd när du vill och från vilken enhet du vill
  • Anpassat till den svenska marknaden med hjälp av den Microsoft certifierade tilläggsmodulen SweBase

Lätt att komplettera med avancerade
funktioner för t.ex:

  • Branschanpassningar
  • PDM, PLM, PIM
  • Kassasystem
  • Säljverktyg
  • Analysverktyg & BI-system
  • Rapporteringssystem
  • Mobilt WMS
  • Dokumenthantering
  • Returhantering

Tilläggslösningar som fungerar bra ihop med Microsoft Dynamics 365 Business Central:

Business Intelligence

NaviConnect BI

NaviConnect BI är ett enkelt och bekvämt alternativ till de mer utbredda och större business intelligience-systemen. Dessutom finns färdiga kopplingar mot affärssystemet Business Central.

Integrera ditt e-handelssystem med Dynamics 365 Business Central

En sömlös integration mellan affärssystemet och e-handelssystemet är a och o när det kommer till att skapa framgångsrika affärsprocesser. Vi samarbetar med flera av de etablerade e-handelsleverantörerna och erbjuder både färdiga standardintegrationer och kundanpassade integrationer beroende på vilket e-handelssystem du använder. Hör av dig till oss om du vill veta mer om vilka vi kan integrera med. Nedan ser du ett urval.

 
 

Övriga integrationer

 Vi bygger och underhåller integrationer till flera närliggande system. Nedan ser du några av de lagersystem, transportadministrationssystem och kassasystem som vi kan integrera med Dynamics 365 Business Central:

 
 

Microsoft Dynamics 365 Business Central anpassat för:

Är du nyfiken på att veta mer om Business Central?
Hör av dig till oss så kan vi prata mer om hur vi kan hjälpa er att skapa en flexibel plattform för framtida tillväxt.

Kontakta oss

Microsoft Gold Partner – ERP/Affärssystem

NaviPro är en certifierad Microsoft Gold Partner inom ERP/affärssystem. Gold Partner är Microsofts högsta kompetensnivå för återförsäljare och innebär att vi behöver uppfylla särskilda kompetenskrav varje år för att behålla certifieringen. Det gör att du kan lita på att vi, som din partner, har den erfarenhet och kompetens som krävs för ett lyckat affärssystemsprojekt. Och med Microsofts styrka i ryggen kan du vara säker på att det finns resurser för att se till att affärssystemet även i framtiden kommer att ligga i framkant av IT-utvecklingen.