fbpx
NaviPro
  • SYSTEM
    • Affärssystem
      • Microsoft Dynamics 365 Business Central
      • Microsoft Dynamics NAV
      • Pebblestone
    • PDM-system
    • PLM-system
    • Kassasystem
    • Säljverktyg
    • Analysverktyg
    • Rapporteringssystem
    • WMS / Lagerhanteringssystem
    • Dokumenthanteringssystem
    • EDI
    • Hosting
  • LÖSNINGAR
  • BRANSCHLÖSNINGAR
    • Affärssystem för mode
    • Affärssystem för retail
    • Affärssystem för e-handel
  • KUNDER
  • NYHETER/KUNSKAP
    • Modebranschpodden
    • Events, seminarier & webbinarier
    • Blogg
    • Kunskapsbibliotek
  • OM OSS
    • Kontakt
    • Varför NaviPro?
    • Medarbetare
    • Vill du bli en av oss?
  • SUPPORT
  • BOKA MÖTE
  • Sök
  • Menu Menu
Du är här: Startsida1 / Blogg2 / Pressmeddelanden3 / Fashion-industrin, del 1 – Omvärlden styr

Vår omvärldsbevakning, del 1

I förra veckan berättade vi om vår Bevakning av fashion-industrin som vi kommer få följa i två delar. Har du inte läst första inlägget, kan du göra det här.

Fashion-industrin är en bransch som drivs av kreativitet, design, produktutveckling, intuition, färg och form och kanske främst ett stort intresse för mode. Det är en bransch med många aktörer och ständiga uppstickare och den påverkas av allt från ekonomisk konjunktur och snabba trender till väderomslag och global politik. Bra marknadsföring, rätt försäljningskanaler och starka varumärken är något som ofta värderas högt. Ett par av dessa utmaningar kommer vi att belysa i detta inlägg.

Tyger
Lågkostnadstillverkning utanför Europa kontra närproducerat och hållbarhet

En hög volym, med billig tillverkning och låg arbetskostnad ställs mot de ökade kraven på kvalitet, olika regleringar inom miljö och etik, hållbarhetstänk och närproducerat. En del produktion har flyttat tillbaka till Europa, eftersom det finns en ökande efterfrågan på närproducerade och miljömässigt hållbara varor. Detta är kostnadsdrivande och påverkar företagens likviditet, samtidigt som varorona blir något dyrare för normalkunden.

Marknaden, trenderna och konsumenterna ställer också ökade krav på kvalitet, men till oförändrade priser. Detta är en svår ekvation för modeindustrin, som talar mycket om att skapa ett ökat kvalitets- och miljötänk i hela kedjan – inom produktion såväl som inom logistik där transporter och frakt ingår. Diskussioner om hur industrin ska gå från ”fast fashion till att bli en mer hållbar bransch” och ”Ullaredstrenden kontra ökad kvalitet och större medvetenhet” blir allt mer vanligt förekommande.

Fler riktade erbjudanden och större transparens

Fashion-industrin går mot en utveckling som är allt mer erbjudande- och rabattdriven. De flesta aktörer har idag en kundklubb; varav några för VIP, har personliga erbjudanden, kundkort och kuponger. Samtidigt upplever branschen att rea-spiralerna urholkar varumärkets värde. Rätt försäljningskanaler och butiker på ”rätt” lägen är fortsatt extremt viktigt. E-handeln har idag en stor betydelse, liksom de sociala medierna. Samhällsansvar och kommunikation blir därför mer centralt och utvecklingen går mot en större transparens genom hela kedjan – miljö, produktion och transporter.

open

Nya marknadsandelar och effektiva affärsprocesser

Att klara av att leverera rätt artiklar, storlekar och volymer vid rätt tid och plats är nödvändigt för att kunna bibehålla sin konkurrenskraft. Effektiviteten måste ökas genom hela kedjan och i alla affärsprocesser. Utan att detta fungerar blir det svårare att kunna få nya kunder, nya marknader och kunna produktutveckla med utökade sortiment. I branschen är det oerhört viktigt att både leda och följa utvecklingen inom mode och trender. Det röda tråden blir att hela tiden snabbt kunna anpassa sig efter både förändrade trender och förändrade förutsättningar.

Följ med oss i del 2 i vår bevakning av fashion-industrin, då kommer vi titta närmare på affärsutmaningar och vägen till ökad lönsamhet.

Nyfiken på hur ett affärssystem kan underlätta ditt arbete och effektivisera era affärsprocesser?

Anmäl ditt intresse här
Share this entry
  • Share on Facebook
  • Share on Twitter
  • Share on WhatsApp
  • Share on LinkedIn
  • Share by Mail

Kontakt

Tel: 033 – 20 89 00

Mejl: info@navipro.se

Blogg

Nyligen
  • Lager 157 väljer Navipros PLM-system PISA Lager 157 väljer samarbete med NaviPro för att effektivisera...jan 2023 - 11:50
  • NaviPro får utmärkelsen Great Place To Work 2022sep 2022 - 16:30
  • byta affärssystem Vad är ett affärssystem?maj 2022 - 22:59
Populär
  • Lager 157 väljer Navipros PLM-system PISA Lager 157 väljer samarbete med NaviPro för att effektivisera...jan 2023 - 11:50
  • NaviPro får utmärkelsen Great Place To Work 2022sep 2022 - 16:30
  • byta affärssystem Vad är ett affärssystem?maj 2022 - 22:59

Modebranschpodden

Huvudkontor

NaviPro AB
Lilla Brogatan 35
503 35 Borås
Org.nr: 556553-8898

Integritetspolicy | © 2023 NaviPro / AAD
Bevakning av fashion-industrin Affärssystem i molnet….?
Scroll to top

Hej! Vi använder cookies för att webbsidan ska fungera så bra som möjligt.

OK!Nej, tack.Integritetspolicy.

Cookie and Privacy Settings



How we use cookies

We may request cookies to be set on your device. We use cookies to let us know when you visit our websites, how you interact with us, to enrich your user experience, and to customize your relationship with our website.

Click on the different category headings to find out more. You can also change some of your preferences. Note that blocking some types of cookies may impact your experience on our websites and the services we are able to offer.

Essential Website Cookies

These cookies are strictly necessary to provide you with services available through our website and to use some of its features.

Because these cookies are strictly necessary to deliver the website, refuseing them will have impact how our site functions. You always can block or delete cookies by changing your browser settings and force blocking all cookies on this website. But this will always prompt you to accept/refuse cookies when revisiting our site.

We fully respect if you want to refuse cookies but to avoid asking you again and again kindly allow us to store a cookie for that. You are free to opt out any time or opt in for other cookies to get a better experience. If you refuse cookies we will remove all set cookies in our domain.

We provide you with a list of stored cookies on your computer in our domain so you can check what we stored. Due to security reasons we are not able to show or modify cookies from other domains. You can check these in your browser security settings.

Google Analytics Cookies

These cookies collect information that is used either in aggregate form to help us understand how our website is being used or how effective our marketing campaigns are, or to help us customize our website and application for you in order to enhance your experience.

If you do not want that we track your visit to our site you can disable tracking in your browser here:

Other external services

We also use different external services like Google Webfonts, Google Maps, and external Video providers. Since these providers may collect personal data like your IP address we allow you to block them here. Please be aware that this might heavily reduce the functionality and appearance of our site. Changes will take effect once you reload the page.

Google Webfont Settings:

Google Map Settings:

Google reCaptcha Settings:

Vimeo and Youtube video embeds:

Other cookies

The following cookies are also needed - You can choose if you want to allow them:

Privacy Policy

You can read about our cookies and privacy settings in detail on our Privacy Policy Page.

Privacy Policy/Integritetspolicy