FOKUS MODEBRANSCHEN

Trender och utveckling i modebranschen – Vilka områden kommer vara de mest prioriterade framåt?

Genom djupintervjuer i vår marknadsundersökning om modeindustrin – Svensk modeindustri 2017/2018 har 3 företrädare från välkända branschorganisationer bidragit med erfarenheter kring trendkänslighet för affärsprocesser och hållbarhet samt vilka andra områden som kommer vara de mest prioriterade framåt för modebranschen.

Här talar man om ledord som internationalisering, e-handel, upplevelsebaserad shopping och hållbarhet. Även tidsoptimering i alla led nämns.

Internationalisering

Det blir viktigt att som aktör tänka internationalisering i allt man gör och att man som branschorganisation fokuserar på att stötta branschens aktörer i deras internationaliseringsprocess. Flera nya utmaningar med Brexit, Trump, CETA avtalet, etc. finns att ta hänsyn till för att den svenska modebranschen skall fortsätta sin positiva utveckling och tillväxt. Förflyttningen till en cirkulär ekonomi, strategisk integration av hållbarhetsmålsättningar i arbetsprocesser och applicering av nya teknologier för att undvika överproduktion, minska returer och lagerhållning är av yttersta vikt.

Shopping = en upplevelse

Man talar också om det upplevelsebaserade sättet att handla mode. Vi kommer att få se ett helt nytt sätt att shoppa och förmodligen ökad personlig service i samband med detta. Det kan t.ex. vara att vi får kliva in i butiker som är mera av ett showroom, eller att digitalt pröva ut kläder och få hjälp med detta på plats – dock utan att de fysiska varorna kanske finns på plats i butiken. Likaså att det ska finnas fler digitala funktioner på e-handelssidorna. Kunderna kommer att kräva detta och med Sveriges höga digitaliseringsgrad kan detta, rätt utnyttjat, bli en konkurrensfördel för svenska företag i modebranschen. Även User interface, alltså själva användarvänligheten,  blir en mer och mer viktig del i e-handel. Mer fokus på kundupplevelsen 2018 helt enkelt!

Hållbarhet modebranschen cirkulär ekonomi

Hållbarhet

Hållbarheten, det miljömässiga perspektivet, fanns det något delade uppfattningar om. Av företrädarna för modeföretagen som deltog i studien var 18% eniga om att kvalitetskrav, hållbarhet och miljöfrågor är det område som är viktigast och mest prioriterat nu och framåt. Vissa menar att det är viktigt rent generellt för framtiden, dvs. att det är något alla måste ha med sig, oavsett bransch. Andra menar att intresset fortfarande är svagt hos konsumenterna. Likaså att kunskapen är svag när det kommer till t.ex. gift i tyger och hur de framställs. Ibland till och med hos designers och då förstås ännu mer i konsumentledet. Vad som också väger in är att konsumenterna fortfarande inte är helt villiga att betala mer för ekologiskt.

Vill du veta alla resultat av vår undersökning och ta del av hela rapporten?
Ladda gärna ner rapporten genom att klicka på knappen nedan.
Branschrapport Svensk modeindustri
Mer läsning
Trender inom teknologi för modebranschen
Branschrapport svensk modeindustri
Affärssystem Digitalisering
Digitalisering och ledtider , Drivkrafter i modebranschen
Svensk Modeindustri, Utmaningar

Prenumerera på våra artiklar:

Kunder berättar: