fbpx
[av_breadcrumbs]
FOKUS MODEBRANSCHEN

Fem trender inom teknologi för modebranschen

22 FEBRUARI, 2018

Trender inom teknologi för modebranschen

Gör det lättare att fokusera på det väsentliga

Modebranschen är stenhård och de flesta företag befinner sig i en massiv digital förändring. Modeföretagen står inför en rad utmaningar när det kommer till att hantera alla cykler och effektivisera tillverkningsprocesserna för att kunna släppa snabbare kollektioner. Likaså när det kommer till att marknadsföra produkterna med allt vad nya verktyg och ny teknik innebär. Med andra ord så är det dyrt att skapa mode, och det finns inte alltid resurser för att prioritera teknisk utveckling. Men vi får inte glömma möjligheterna som det skapar, möjligheter i form av att automatisera många av affärsprocesserna. Och som bidrar till att företag istället kan fokusera på det kreativa skapandet, bygga varumärke och verkligen sätta kunden och kundupplevelsen i fokus.

Många av dagens viktigaste teknologier, vissa mindre mogna än andra, kommer utvecklas ännu mer under det kommande året och implementeras hos allt fler företag som ser möjligheten att skapa mer nytta och värde för kunden. Vi går lite djupare på några trender och begrepp som vi tror sätter tydliga spår för kommande år.

Virtual Reality (VR)

VR ersätter den verkliga världen genom att skapa en datorsimulerad verklighet och som ofta upplevs via VR-glasögon. Alla stora spelare, företag som Google, YouTube och Facebook, utvecklar VR just nu och ser det som nästa naturliga steg att ta. I modebranschen har VR-tekniken också testats, vi har sett exempel bland annat på modevisningar där tittare på distans haft möjlighet att se visningar live genom VR-glasögon. För att skapa en typ av interaktion och ge respons till varumärkena har man i samband med detta även skapat upp appar där tittarna får tycka till och robotinstallationer på plats som reagerar utifrån tittarnas reaktioner.

Artificiell Intelligens (AI)

Vi hör också talas om appar som ska ta bort allt velande framför spegeln och istället hämta in information om dina vanor, väder och din livsstil för att skapa skräddarsydda kläder som skickas hem till dig. Branschen börjar förstå vad A och I står för och går sakta men säkert in i ett mer digitaliserat molnbaserat landskap där data och maskiner lär av varandra.

Augmented Reality (AR)

Till skillnad från den virtuella verkligheten så står AR, Augmented Reality, för en förstärkt och ökad verklighet, t.ex. där en bild av verkligheten förändras. Denna teknik har implementerats i många människors vardag bland annat genom Snapchat med sina foto- och videofilter.

Ikea är ett av de företag som gett sig på detta som ett steg i sin digitala transformation, där de utvecklat appen Place tillsammans med Apple. Här inspirerar Ikea genom att skapa en förstärkt verklighet där man som användare kan ställa ut Ikea-möbler digitalt för att se hur det skulle passa i ett särskilt rum.

Även Zara har gått ut med att de i april 2018 kommer lansera en AR-kampanj i deras 120 butiker där kunderna har möjlighet att via en app se modeller “komma till liv”. Genom att hålla upp telefonen mot särskilda skyltfönster eller sensorer runtom i butiken kan man se modellerna röra sig med utvalda plagg, som man sedan kan klicka på och köpa. Tekniken kommer fungera på liknande sätt när kunder beställer online, genom att hålla telefonen över det hemlevererade paketet ska appen visa modeller och alternativa outfits.

Vi kommer med största sannolikhet se nya typer av kundupplevelser likt ovan exempel inom modebranschen, där företag t.ex. erbjuder digitala provrum via appar för att prova plaggen virtuellt innan man slår till.

3D Body Scanning

Returer inom modebranschen innebär en stor kostnad i form av extra leveranser och lagerhantering, särskilt när det gäller e-handel. Detta skapar frustration både hos företaget men framförallt hos kunden som får hem fel storlek. Fler och fler innovativa företag dyker upp på marknaden med lösningar som kombinerar 3D scanning med avancerad AI för att driva ökad försäljning, ökad kundnöjdhet och samtidigt samla in detaljerad data för t.ex. produktutveckling. Vi ser exempel där denna typ av mjukvara scannar av kroppen och skapar en visualisering av kroppsform och mått. Detta kan sedan användas tillsammans med butikspersonal för att hitta den perfekta storleken och passformen till kunden, eller om man tar det steget längre, användas för att skräddarsy plagg med kundens alldeles egna personliga mått. Tänker vi i e-handels syfte så kan 3D-scanning innebära att kunderna själva scannar via sina telefonen så småningom, för att sedan klicka hem sin skräddarsydda outfit till dörren. Detta skulle kunna lösa mycket av storleksproblematiken och bidra till betydligt färre returer, men det skulle också kunna motverka överproduktion eftersom plaggen skräddarsys och produceras utifrån kundens behov.

Branschanpassade affärssystem

Förväntningarna på ett affärssystem har förändrats en del genom åren. Branschanpassade affärssystem är i sig ingen nyhet, men det vi ser är att medvetenheten kring det har ökat väldigt mycket på senaste tiden. Färre företag accepterar idag att behöva bygga om och anpassa för mycket när de köper ett nytt affärssystem. Företag förväntar sig att affärssystemet ska passa in på de mest nödvändiga och branschspecifika affärsprocesserna redan från början. Vår marknadsundersökning Svensk modeindustri visar även den på detta, där majoriteten av de svarande menar att ett branschanpassat affärssystem skulle kunna hjälpa verksamheten framåt. Dessutom är branschkunnande hos leverantören ett mycket viktigt kriterium. Allt fler förstår alltså vikten av att ett nytt affärssystem ska stödja de existerande processerna snarare än att man bygger in sig i för många anpassningar i ett nytt, mer generellt affärssystem. Och det är något som vi ser kommer ta uttryck ännu mer på affärssystemsmarknaden framöver.

Vad som blir framtidens och modetechbranschens största trender inom teknologi återstår att se. Men ledordet är definitivt kundupplevelse – det måste vara lätt för kunden som ska handla både vad gäller utförande och tillgänglighet. Och för det krävs att man har fungerande teknik och system på plats som stödjer de olika affärsprocesserna.

Vill du veta mer om trender och utmaningar inom modebranschen?
Ladda gärna ner rapporten Svensk modeindustri genom att klicka på knappen nedan.
Ladda ned branschrapporten
Omslag Svensk modeindustri rapport

Kunder berättar:

[glossary_exclude]
[/glossary_exclude] [glossary_exclude]
[/glossary_exclude]