fbpx
[av_breadcrumbs]
FOKUS E-HANDEL

Samordna era erbjudanden i alla försäljningskanaler

2 AUGUSTI, 2018

Konsumenten förväntar sig samma köpupplevelse var de än handlar

 I takt med att e-handeln utvecklas blir också integrationen mellan de olika försäljningskanalerna viktigare. Konsumenten förväntar sig samma köpupplevelse var de än handlar, oavsett om de växlar fram och tillbaka mellan olika försäljningskanaler eller hittar en vara i fysisk butik för att senare slutföra köpet på webben, eller tvärtom. Vissa skulle nog till och med påstå att det idag är en hygienfaktor att lyckas samordna sina erbjudande i alla försäljningskanaler, oavsett om det handlar om webbutiker, fysiska butiker, återförsäljare eller försäljning direkt vid kundbesök. En tydlig strategi för närvaron i de olika kanalerna är därför väldigt viktig för att få kundernas förtroende och möta deras förväntningar.

I ett första steg kan ni fundera över:

  • Får era kunder samma information överallt?
  • Har ni stöd av ett affärssystem som uppdaterar all information (lagersaldon och priser t.ex.) i realtid till samtliga kanaler?

Det är inte ovanligt att företag idag sitter med flera olika öar/system som inte pratar med varandra, och som i sin tur gör det svårt att kommunicera rätt information till kunden. Men med dagens lösningar finns det faktiskt alla förutsättningar för att ha full kontroll, skapa ett fungerande samspel och att underlätta för kunden att handla var, när och hur de vill. Så länge ni har ett bra system i grunden att förlita er på.

För att hjälpa er att skapa bra förutsättningar för era kunder att enkelt och effektivt hitta era produkter och rätt information, har vi tagit fram en guide med fokus på e-handel. Med guiden vill vi också lyfta tankarna för att hur ni kan framtidssäkra er affär genom att ha en plan och vision för hur er framtida e-handel ska se ut.

Kunder berättar:

[glossary_exclude]
[/glossary_exclude] [glossary_exclude]
[/glossary_exclude]