E-HANDEL

Så lyckas du med din e-handel – med hjälp av ett integrerat affärssystem.

Med e-handel och affärssystemlösningar, och tillgång till data var man än är, har företag idag möjligheten att skaffa sig en köpstark kundbas utan att använda för många olika system. Funderar ni på att starta e-handel eller har ni precis kommit igång? Då kan ett nästa steg vara ett affärssystem. Har ni kommit steget längre där ni idag hanterar många transaktioner och stora volymer, men med mycket manuellt arbete, kommer ni behöva integrera er e-handel med ett affärssystem för att effektivisera arbetet. I denna artikeln får ni som e-handlare råd kring affärssystem; vilka är affärssystemets bakomliggande funktioner och vad kan ni tänka på för att få en så effektiv e-handelslösning som möjligt.

Tekniken bakom

Fungerande tekniska lösningar är en förutsättning för att kunna bedriva e-handel. Ska ni internationalisera er befintliga hemsida och gå globalt är det extra viktigt att ni ser över de tekniska delarna först. Främst är det e-handelsplattformen och affärssystemet som behöver ses över. Fundera över följande: Klarar era lösningar en expansion? Klarar de att hantera olika språk, valutor, betalningssätt och betalningsinformation?

Flexibla plattformar för framtida tillväxt

Är det någonstans ni kan komma att känna er begränsade så är det förmodligen i er affärssystemlösning eller när det gäller själva samspelet mellan de olika systemen. Är ni i uppstarten kanske ni har klarat er ganska bra utan ett affärssystem – fram tills nu. Oavsett vilket scenario ni befinner er i och vilken väg ni väljer att gå så bör ni tänka på att använda er av flexibla och skalbara plattformar, både vad gäller affärssystemet och e-handeln. På så sätt har ni möjlighet att bygga på efter behov och framgång samtidigt som er verksamhet växer. Allt eftersom tiden går kommer ni behöva anpassa era system för att göra det möjligt för företaget att växa och utvecklas på nya marknader.

En bra start kan vara att upprätta en kravspecifikation med punkter på vad ni vill att de olika systemen ska kunna hantera. Det blir ett bra underlag om ni behöver ta hjälp utifrån. Fundera igenom vilka funktioner systemen ska stödja för att e-handeln ska fungera så som ni vill. Tänk också igenom storlek på sortiment och lager, ungefär vilka mål och ambitioner ni har framåt, och hur mycket ni är beredda att investera i ett affärssystem respektive e-handelsplattform. Här bör ni också göra en avvägning på hur mycket arbete ni vill göra själva kontra hur mycket ni är villiga att investera för att någon annan bygger och sätter upp lösningarna åt er. Ett tips är att välja lösningar som motsvarar er ambition men som, återigen, också är skalbar och kan anpassas under resans gång så att inte tillväxten bromsas av begränsade system.

Affärssystemets roll

Tittar vi ur ett affärssystemsperspektiv ska systemet vara ett stöd i ert arbete och hjälpa er att göra verklighet av de strategiska planer ni har för företaget, vilka dessa än kan vara. Ett affärssystemet (eller ERP-system som det också heter) hjälper till att hantera olika affärsprocesser, som inventeringskontroll, orderläggning, bokföring och fakturering genom att skapa ett samspel mellan de olika delarna och den data de samlar i ett enda system. Ett affärssystem minskar kostnaderna och ökar effektiviteten och produktiviteten i verksamheten. Systemet kan snabbt analysera data i realtid för att ge korrekt information till användarna, vilket gör det möjligt för er som företagare att få full kontroll och insikt i alla affärsprocesser och kanaler.

 

Som e-handlare vill ni ge kunderna bra förutsättningar att enkelt och effektivt hitta era produkter och rätt information. Och göra det så enkelt som möjligt för dem att beställa och göra sin betalning direkt på webben. Det är här affärssystemet in i bilden. Det ligger hela tiden i bakgrunden, som ett nav, för att effektivisera affärsprocesserna som sker bakom. Order som läggs på webben går direkt in i affärssystem och igenom flödena för leverans och bokföring. Samtidigt försörjer affärssystemet e-handelssystemet med den information som kunden behöver; allt från prisinformation, kampanjer, lagersaldon och leveransstatus synkroniseras i realtid.

Det är ett stort arbete att bedriva e-handel och tar ofta väldigt mycket tid. Men det finns anpassade systemstöd och lösningar där ute – så ta hjälp av dem. Och lägg istället värdefull tid på att utveckla verksamheten, varumärket och att driva trafik till webben.

Vill du veta mer om hur e-handeln blir en naturlig del av företagets flöden och affärsprocesser? Ladda gärna ned vår guide här nedan.
Mer läsning

Prenumerera på våra artiklar:

Kunder berättar: