fbpx

”Vet man att systemet är begränsat kommer man att omedvetet begränsa sig själv.”

Robin Mostacero, aim'n, Navipro

Att inte låsa in sig i ett system är en väldigt viktig del att ha med sig när ni söker efter affärssystem, i alla fall om ni ska ha möjlighet att växa, snabbt kunna följa med i utvecklingen och anamma förändring. Det menar Robin Mostacero, vd på aim’n.

aim’n är företaget bakom träningsvarumärket med samma namn. Deras syfte och mål är att inspirera och motivera kvinnor världen över till deras aktiva livsstil och till att tro på sig själva och sina drömmar. Företaget startade år 2014 och de har idag återförsäljare i 9 länder, skeppat order till över 145 länder, två egna konceptbutiker och omsätter mer än 50 MSEK i Sverige och nästan 100 MSEK i sin koncern.

Vi tog en samtal med Robin för att höra vad han har för tips till andra därute som befinner sig i processen att se över sitt affärssystem, eller som kommer göra det inom en snar framtid.

Vilka tror du är de tre avgörande punkterna att tänka på när man skall upphandla affärssystem och stöd för sina affärsprocesser?

Det som är absolut viktigast när man väljer ett affärssystem är att man kan växa i det, att det är molnbaserat och effektivt.

När jag säger att man ska kunna växa i det menar jag att man inte ska köpa någon färdig lösning som inte går att utveckla och förbättra. Då tror jag att man blir låst både vad gäller systemet och vad gäller ens eget driv efter utveckling. Vet man att systemet är begränsat kommer man att omedvetet begränsa sig själv. Systemet ska även kunna integreras med alla tänkbara övriga system som kan behövas i framtiden, t ex PIM, 3PL, CRM etc.

För oss har tillgängligheten varit en viktig framgångsfaktor för att kunna arbeta och ha full kontroll oavsett var vi är någonstans. Därför var en molnbaserad lösning ett krav från vår sida. Jag vill inte vara låst till en viss dator utan alltid vara redo för att jobba!

”Systemet ska även kunna integreras med alla tänkbara övriga system som kan behövas i framtiden…”

Med effektivt menar jag att systemet ska medverka till att effektivisera våra flöden och arbetssätt, t.ex. för vår webbshop och för att vi slutligen ska kunna skeppa så många order som möjligt på varje anställd. Det ska skapa effektiv hantering även av andra ordertyper, t.ex. av återförsäljare med alla deras olika order med olika leveransdatum. Slutligen ska det hjälpa oss att skapa ett effektivt inköpsflöde för att vi ska kunna hålla en bra lagernivå på samtliga lager, med varken för lite eller för mycket produkter.

Tack Robin för dina tips, och stort lycka till framåt!

Vill du connecta med Robin på LinkedIn hittar du honom här.

Läs mer och se filmen Storyn om Aim’n.

Mer läsning
Organic fashion
Returer ehandel
mobil ehandel
Trender inom teknologi för modebranschen
Branschrapport Svensk modeindustri
Affärssystem Digitalisering

Prenumerera på våra artiklar: