GÄSTBLOGG

Returer – en lönsamhetsfråga

En text av Markus Nordlund som jobbar hos vår partner Easycom vilka erbjuder nya tjänster för en lönsammare e-handel.

Andel returer ligger idag inom fashion runt 20–40 procent, i Tyskland upp mot 70 procent. Det innebär att en stor del av er affär påverkas av returhanteringen till den grad att dagens lönsamhetsmodeller och nyckeltal inte räcker till för att styra er verksamhet. För att ta rätt beslut i daglig styrning behöver retureffekterna härledas tillbaka i realtid för att ge er insikt om den korrekta lönsamheten på kund och artikel. Den reella retureffekten påverkar idag din lönsamhet så mycket att förmågan att kunna ta automatiserade faktabaserade beslut om hur kunder ska hanteras, vilka produkter som ska marknadsföras blir affärskritiskt. Allt utifrån ett lönsamhetsperspektiv – hela retureffekten inräknad.

”Provrummet flyttar hem.”

Med anledning av att ”provrummet flyttar hem”, och ovan insikter, är returerna på väg att gå från att vara en irriterande kostnadspost till att bli en lönsamhetspotential om man har förmågan att hantera det rätt med smart systemstöd och logistik. Det handlar inte bara längre om fria returer, det handlar heller inte bara om vad man kan göra i den andra halvan av kundresan – den som följer efter köpet. För att vara konkurrenskraftig i framtidens handel måste retureffekten vara en parameter in i kundresan. För att ge exempel på detta så kan ni fråga er:

  1. Är alla era kunder lönsamma eller investerar ni marknadspengar mot olönsamma kunder, hela retureffekten inräknad?
  2. Har ni olönsamma produkter liggande på era landningssidor som med retureffekten inräknad driver negativt resultat?

Vad kan man då göra för att undvika ovan negativa effekter och få ta del av den lönsamhetspotential som finns inom returer?

Steg ett – insikt

Steg ett för att komma åt den dolda lönsamhetspotentialen handlar om att se den totala retureffekten och hur den påverkar inte bara er som bolag utan lönsamhetsmässigt era kunder och produkter. Detta ger en insikter för hela bolaget som påverkar både inköp, merchandising och kontinuerliga marknadsinsatser. Här finns idag smarta systemlösningar som väl integrerat inte bara ger dig insikterna utan föreslår åtgärder för att undvika returkostnader proaktivt, säkerställa lönsamma produkter och få nöjdare och återkommande kunder.

Vill du ta del av steg två & tre för att uppnå en lönsammare returhantering? Läs gärna fortsättningen av artikeln och andra värdefulla tips i vår guide nedan.
Mer läsning

Prenumerera på våra artiklar:

Kunder berättar: