Produktionsplanering: fabriksförhandlingar

Effektiva affärsprocesser, konkurrenskraftig värdekedja, affärssystem för mode

En aspekt av produktionsplanering som många små och medelstora företag kan känna är att de inte är tillräckligt förberedda på är fabriksförhandlingar. Att vara förberedd och veta vad dina mål är för din färdiga produktlinje hjälper dig att hålla fokus och få bästa möjliga fabriksarrangemang för din slutprodukt.

Innan du påbörjar din produktionsplanering och går in i förhandlingar med en tillverkare, se till att du har några av dessa grunder med dig:

Lär känna fabriksstandarden

Du känner till din produkt, och du vet hur du vill att den ska se ut och kännas. Du behöver se till så att fabriken som du väljer är bäst lämpad för att producera den produkt du har tänkt dig. Långsamma produktionstider eller lågkvalitativt utförande kan resultera i en dålig relation mellan designer och tillverkare. När du påbörjar din förhandling, se till att du har följande frågor i åtanke:

  • Hur hanterar de minimum order? Detta är särskilt viktigt om du befinner dig inom modebranschen och arbetar med flera olika varianter av en artikel. Om du vill börja med en liten körning, och de kräver minst 1000 stycken, inkluderar detta varianter i färger eller storlekar? Eller gäller minimum ordern per variant? Det är en väldigt stor skillnad mellan 1000 stycken totalt av olika storlekar och färger och 1000 stycken per storlek och färg.
  • Är de utrustade för att skala upp produktionen? När ditt företag växer och orderantalet ökar, kommer din fabrik att kunna hantera order dubbelt så stora som dina ursprungliga förväntningar? Eller tio gånger så stora?

När du väl är medveten om fabriksstandarden, både när det gäller hur snabbt de kan producera din beställning och på vilken nivå kvalitén ligger, bör du förhandla om villkor som båda parter är överens om för att behålla de tids- och kvalitetsstandarder som du förväntar dig för din produktlinje. Skulle dessa delar inte uppfyllas, bör du förvänta dig ersättning. Denna ersättning kan vara svår att säkra, men viktig för att skydda ditt företag mot förlust på grund av tillverkarens misstag.

Förstå prissättningen

Som ett litet eller medelstort modeföretag är det viktigt att förhandla om goda villkor för produktionskostnader. Det är dock lika viktigt att inte försöka driva kostnaderna så lågt som möjligt. Detta för att försäkra dig om att fabriken producerar dina produkter i rätt tid. Det kommer också ge dig utrymme att pruta ner när ordern ökar, för att få bästa möjliga pris vid större volymer av produkten.

Kommunikation

Det är viktigt att du har bra koll över all kommunikation som du har med din tillverkare. Minst en gång i veckan borde du vara i kontakt med din fabrik för att diskutera eventuella problem med produktion, framtidsplaner och andra problem som kan uppstå och kräva din uppmärksamhet. Din tillverkare kan använda online-verktyg för projekthantering, och att få tillgång till dessa verktyg hjälper dig att bli uppmärksam på problem som uppstår och hjälper dig att lösa dem.

Sammanfattningsvis

Om du kan ha dessa tre saker i åtanke – att veta fabriksstandarden och förhålla dem till dina förväntningar, förstå din prissättning och kapitalbehov och upprätthålla tydliga och öppna kommunikationslinjer – så kan relationen med din tillverkare vara produktiv och lönsam för båda parter.

Källa: K3 Software

 

Mer läsning
Trender inom teknologi för modebranschen
Branschrapport svensk modeindustri