fbpx
PRESSMEDDELANDE

17 september, 2021

Nu lanseras Modebranschpodden med svenska modevarumärken i fokus

Under torsdagen rullades Modebranschpodden ut på alla de etablerade poddhotellen och på den nylanserade sajten modebranschpodden.se. Modebranschpodden är en helt ny poddsatsning med fokus på just modebranschen och personerna som verkar i den.

Genom att möta branschexperter och personerna bakom modets varumärken sprider Modebranschpodden kunskap och tar pulsen på förändringarna i branschen. I podden lyfts både välkända och nya modeföretag fram tillsammans med en rad spännande profiler som delar med sig av sina erfarenheter. Bland de första avsnitten får vi lyssna till VD:n på Röhnisch Sportswear och grundarna bakom modevarumärket och e-handelsraketen John Henric.

– Det känns som vi har fått till ett riktigt vasst startfält, med en bra variation av både aktuella ämnen och personligheter, säger Alexandra Tuite, marknadsansvarig på företaget NaviPro som är en av initiativtagarna till Modebranschpodden och fortsätter:

– I första avsnittet gästas vi av John Ekström och Nicklas Nordbergh som byggt upp modevarumärket John Henric – en av Skandinaviens snabbast växande modemärke för män online. Vi får lyssna till ett samtal med två sanna inspiratörer som berättar om vikten av att hitta ett tydligt koncept, vad som krävs för en lyckad e-handelssatsning och hur de lyckats växa lönsamt när det går riktigt fort i en bransch med stenhård konkurrens. Dessutom berättar John och Nicklas om ett av recepten bakom deras lönsamma tillväxt – ett knep som de använt sig av under 13 års tid.

Efter premiäravsnittet finns det fler inspirerande avsnitt i pipen som är färdiga för publicering, avslöjar Alexandra Tuite.

– Redan om någon vecka släpper vi ett nytt avsnitt med Emma Stjernlöf från det etablerade sport- och modevarumärket Röhnisch. Emma kommer tidigare från rollen som Nordisk marknadschef på Adidas och tillträdde i början av 2020 rollen som VD på Röhnisch. Emma har ett intressant perspektiv eftersom hon klev in som ny ledare i ett nytt företag precis i början av en pandemi. I Modebranschpodden berättar hon om det senaste årets utmaningar, hur de jobbar med innovation, vikten av varumärkesutveckling och Röhnisch roll i den utveckling som nu sker inom sportkläder. Därefter gästas Mobebranschpodden även av Andreas Franchetti, VD på Göteborgsbaserade företaget Franchetti. Franchetti är en väldigt intressant aktör på marknaden med tanke på deras långa historia inom den svenska modeindustrin, men också eftersom de jobbar med hela modekoncept inom B2B vilket ger dem insikt i många skandinaviska modevarumärken som få andra företag har.

Initiativtagarna till podden är NaviPro och K3 Business Technologies som tillsammans startat Modebranschenpodden i syfte att sprida kunskap, inspiration och hylla framgångar inom modebranschen.

– Som systemleverantör till branschen vill vi hjälpa våra kunder inom svensk modeindustri med att nå framgång. Därför arbetar vi hela tiden med att skaffa oss en djupare insikt i olika verksamheter och verksamhetsspecifika krav och önskemål inom branschen. Ju mer vi kan, desto bättre stöd kan vi också ge företagen vi hjälper. Det är några av insikterna som ligger till grund för vår nya poddsatsning där vi ser fram emot att dels få lära oss nya saker, men framför allt att få sprida kunskapen vidare, förklarar Alexandra Tuite.

Intervjuar gästerna i podden gör Jenny Segergren som har stor erfarenhet av podcasts inom mode.

– Jag har länge fascinerats av den kreativa drivkraft som finns inom Modebranschen. Programledaruppdraget för Modebranschpodden känns extra spännande då branschen just nu står inför stora omställningar och jag ser fram emot att lyssna till aktörernas egna tankar och planer kring t.ex. hållbar- och digital utveckling, säger Jenny Segergren.

I podden gör gästerna även en branschspaning och tar pulsen på förändringarna inom modebranschen med fokus på digitalisering, innovation, varumärkesbyggande, hållbarhet och tillväxt.

– Modebranschen är kanske en av de mest omvärlds- och trendberoende branscherna som finns. Därför ska det bli väldigt intressant att, med hjälp av våra gäster, få följa förändringarna och utvecklingen som sker i branschen; vilka är utmaningarna? Och vilka är de gemensamma framgångsrecepten? Vår förhoppning är att Modebranschpodden ska kunna fylla en lucka ute på poddmarknaden och bli ett nytt forum för ämnen som väcker ett stort intresse hos en målgrupp som på ett eller annat sätt är verksam i eller har ett intresse av modebranschen. Vi hoppas såklart att många vill lyssna och följa med oss på resan in i modebranschens värld – för den är helt klart något alldeles extra, avslutar Alexandra Tuite.

För ytterligare information, kontakta:

Alexandra Tuite, Marknadsansvarig NaviPro
Tel: +46 735 19 06 28
E-post: alexandra.tuite@navipro.se

Om NaviPro

Specialist blir man inte på en natt! I mer än 20 år har NaviPro levererat branschanpassade affärssystem och andra närliggande systemstöd med hög funktionalitet och flexibilitet för i huvudsak design-, fashion- mode- och e-handelsföretag. Genom att kombinera affärssystemet Microsoft Dynamics NAV/Dynamics 365 Business Central med hög kompetens och lång branscherfarenhet inom ekonomistyrning, produktion, logistik och marknadsföring skapar NaviPro effektiva informationssystem åt sina kunder och medverkar till att utveckla och förfina företags affärsprocesser.

Om K3 Business Technologies

K3 är en teknikinnovatör inom retail. Med mer än 30 års erfarenhet har de revolutionerat modeföretag över hela världen. K3 utvecklar sina lösningar i samverkan med etablerade tredjepartslösningar för att skapa transformativa plattformar som gör det möjligt för modeföretag att förenkla de mest komplexa problemen.

www.k3btg.com

En poddproduktion av Fredag CBWP

www.fredag.se