fbpx
FOKUS MODEBRANSCHEN

Konkurrensen och kraven ökar inom modebranschen

25 MARS, 2019

Den stora omvandlingen av en bransch sägs börja när den digitala handeln når 15 procent. Detta skedde inom modebranschen år 2017.

Det är inte längre tillräckligt att lyckats etablera en butiksyta på nätet. Många fler parametrar måste falla på plats. E-handeln har de facto haft en ganska lätt initial etableringsresa i Sverige, samtidigt som de stora kedjorna haft lite svårare än mindre konkurrenter trots sina större muskler.

Under den senaste tiden är även plattformshandeln en del som vuxit fram mer och mer och många konsumenterna handlar därigenom. Vår undersökning visade att det inte är så många av de svenska modeföretagen som är integrerade med de stora plattformsunderlag; de som är det har främst valt att integrera sig med Zalando. Däremot är detta något som i stor utsträckning figurerar i företagens planer för de närmaste åren. En anledning är att när stora internationella plattformar, som till exempel Amazon, gör sitt inträde på den svenska marknaden så kommer kraven öka. Konkurrensen blir hårdare, de klassiska marknadskrafterna slå in och de som inte är bäst kommer sållas ut. Koncept som hamnar i mitten, utan tydlig profil, riskerar bli förlorare.

 

Företagen som säljer mode på nätet har följaktligen några utmaningar framför sig. En sådan är vikten av att erbjuda en god kundupplevelse; vilket i alla tider har varit nödvändigt men där förutsättningarna har förändrats. Nu gäller det att ligga i framkant från upplevelsen på hemsidan ända fram till slutleverans.

Vill du se fler resultat av vår undersökning och ta del av hela rapporten?
Ladda gärna ner rapporten genom att klicka på knappen nedan.
 
Mer läsning
Trender inom teknologi för modebranschen
Branschrapport Svensk modeindustri
Affärssystem Digitalisering

Prenumerera på våra artiklar:

Välj en eller flera kategorier nedan.

Kunder berättar: