fbpx
[av_breadcrumbs]

Tre sätt att använda IT som stöd för att uppfylla kundernas förväntningar

IT som stöd Emotionellt varumärkesbyggande

Gör det enkelt för kunden att vara lojal mot ditt varumärke

Det pratas mycket om att sättet som vi konsumerar mode på idag har förändrats. Konsumenter förväntar sig, eller näst intill kräver, något mer från varumärken. Något utöver det materiella. Detta sätter press på företagen som behöver connecta med sina kunder på ett mer emotionellt plan. Men att uppnå det är fullt av utmaningar, allt från omnikanalhandel till global distribution och mobilisering av IT.

En kund som är emotionellt knuten till ett varumärke är en mer trogen kund, något som idag är extra värdefullt då kunder snabbt har en förmåga att vända ryggen till om de får bättre pris, utbud eller service någon annanstans. Inom modebranschen till exempel kan konsumenter med emotionella anknytningar till ett varumärke ofta gå ganska långt för att säkra en viss önskad stil. För personen i fråga är just den stilen kopplad till en känsla av uppfyllelse och tillfredsställelse. Men även de mest hängivna anhängarna har sina gränser såklart.

Modeföretag behöver därför utmärka sig på flera områden för att lyckas, inte bara inom designtrender och kundservice i toppklass, utan också vad gäller tillfredsställelse och uppföljning. Att lyckas med alla delar är svårt, och det kräver kompetens och strategi. Det går inte att komma runt det faktum. Men det behöver inte betyda att det ska vara omöjligt, dyrt eller arbetsintensivt att ta sig hela vägen.

Vi listar 3 sätt för hur du kan ta hjälp av IT som stöd och som du kan tänka på för att hitta rätt IT-lösning för dig i modeindustrin:

#1 – PDM/PLM

Innan man har något att sälja måste en produktportfölj tas fram som är redo för marknaden, för olika perioder. Grunden till ett starkt känslomässigt band mellan varumärken och konsumenter är ett regelbundet flöde av rykande färskt mode. Vilket leder oss in på varför modebranschen ofta är känd för dess komplexitet. De behöver IT-lösningar som är specifikt utformade för att stödja överlappande kollektioner av flera varumärken och produktlinjer. Det är inte helt ovanligt att modeföretag släpper nya kollektioner var sjätte vecka eller tre, fyra gånger per år. Det är också vanligt att varumärkena erbjuder ett brett och djupt sortiment. Vi ser en hel del klädbutiker som flyttar ifrån den traditionella modellen med två till fyra lanseringstider per år till det extrema där de lanserar nya säsonger nästan på månadsbasis, och det är en intressant utmaning för många modeföretag.

IT hjälper modeföretagen att hålla allt i takt. Till exempel kan verktyg för produktdatahantering och produktlivscykelhantering, ett så kallat PDM-/PLM-system (Product Data management/Product Lifecycle Management), integreras mot ert affärssystemet som gör det möjligt att samla all relevant produktinformation på ett och samma ställe. Denna integrerade lösning gör det möjligt för era produktutvecklare och designers att hantera all planering och produktion, och det gör det också lätt att arbeta med och byta mellan olika produktdimensioner, t.ex. storlekar, längder, färger, passform etc. Och det fina i det hela är att ni bara behöver arbeta i ett system istället för att manuellt mata in data i flera olika system. Med ett PDM/PLM-system kan ni enkelt hantera era kollektioner – hela vägen från idé och skiss till leverans av färdig kollektion.

Läs även: 5 aspekter som påverkar produktlivscykeln

#2 – IT möjliggör expansion

Att vara ett globalt varumärke ligger inom räckhåll för i princip vilket innovativt varumärke som helst, tack vare tekniska framsteg. Det handlar inte längre om möjligheten att kunna gå globalt, utan om hur ni vill prioritera er expansion. Molnbaserade lösningar har varit en viktig faktor för att hjälpa företag i alla storlekar att öka sina affärer internationellt och över olika kanaler. En anledning är att man tack vare molnlösningar inte är beroende av en egen IT-avdelning på samma sätt. Molnhosting frigör företag dels från kostnader men framför allt från tid som annars skulle läggas på underhåll och drift.

För att hjälpa modeföretagen att konkurrera globalt, behöver IT-lösningar idag kunna stötta företagen i resan mot flera olika valutor, olika språk och kanaler.

Läs mer i vårt whitepaper: Så använder du IT för att bygga ett emotionellt varumärke.

#3 – Framtidssäkra ditt företag

När ni som modeföretag överväger er IT-strategi, vill ni ha lösningar som kan stödja dagens behov och samtidigt kunna hantera morgondagens nya utmaningar. Vissa kallar det för att “framtidssäkra företaget”. Till exempel: Oavsett om ert varumärke är redo för att dyka in i Internet of Things (IoT), bör era IT-lösningar vara IoT-redo – redo för att hantera tunga dataströmmar.

Oavsett om ni ska framtidssäkra för de närmaste 12 månaderna eller 12 decennierna, så kommer det sannolikt innebära att kunna hålla lagernivåer synligt i realtid och att kunna uppfylla kraven för omnikanal. Det är en av anledningarna till att Gartner satsat mycket på algoritmer, där maskininlärning ständigt anpassar sig till att ändra dataingångar och per automatik föreslå optimala beslutsförfaranden. IT-lösningar som inrättats för att stödja lagerhantering i realtid och distribuerad orderhantering är beroende av dessa algoritmer. Därför kommer denna typ av teknik att spela en viktig roll framöver när det kommer till att framtidssäkra företagen. En av de viktigaste delarna som ett företagets ledning kan göra här och nu är att ta fram en väldefinierad IT/teknikkarta, för att säkerställa att era it- och systemleverantörers kapacitet ligger i linje med vart företaget är nu, men framför allt vart ni vill framåt.

Vill du veta mer om hur du kan använda IT för att uppfylla kundernas förväntningar?
Ladda gärna ner vårt whitepaper genom att klicka på knappen nedan.
Whitepaper Så bygger du ett emotionellt varumärke med hjälp av IT

Prenumerera på våra artiklar:

Kunder berättar:

[glossary_exclude]
[/glossary_exclude] [glossary_exclude]
[/glossary_exclude]