Hur e-handeln gynnar grossister

Backa 25 år i tiden; En iPad var science fiction som bara sågs i Sci-Fi filmer och personliga datorer var dyrt för många. Under åren som följde förändrades tekniken och med det våra liv. Därför är det ingen överraskning att hur vi köper och säljer förändras också. Det har skett en tydlig förändring av hur kunder tänker, kommunicerar, och handlar varor och tjänster. Konkurrensen om grossisterna kommer inte bara från återförsäljare, men också från tillverkare eller någon som vill sälja direkt till konsumenterna.

Tänk nytt

Med tanke på alla dessa förändringar, så har grossistens värld förändrats avsevärt. Nya affärsmodeller såsom e-handeln gör det möjligt för konsumenterna att handla lätt över flera försäljningskanaler. B2B-webbshopar stiger som skyskrapor och många grossister väljer att sälja direkt till konsumenten. Som ett resultat av detta har köpupplevelsen förändrats helt och traditionella aktörer kommer i kläm. De övertas av konkurrenter som gör affärer på nätet. Digitala verktyg tvingar nu företag att tänka nytt, både kring arbetssätt och hur de ska kommunicera med partners, återförsäljare och en ny generation kunder.

e-handeln affärssystemlösningar

Ökade krav från konsumenterna

En annan aspekt som utmanar företag är det faktum att konsumenterna alltid är uppkopplade, och har på så sätt tillgång till information från flera källor och söker efter produkter på olika sätt. Konsumenter över hela världen har snabbt lärt sig att använda dessa verktyg för att nå produkter, priser och tillgänglighet. Ovanpå allt detta kräver de snabba leveranser, bra service och möjlighet att kunna handla globalt. Som svar på detta är det avgörande för grossisterna att få större kontroll, öka marginalerna, få ökad tillväxt, bli mer dynamiska och framför allt att möta shoppingupplevelserna för sina kunder.

Ta hjälp av en matchmaker

För att sammanfatta ovanstående: att ha en kraftfull webbshop är inte längre enbart avsett för detaljhandeln. Det är viktigt för dig som grossist för att behålla och utveckla din organisation. Det är där affärssystemet kommer in i bilden. Se affärssystemet som en matchmaker – det för din e-handelsplattform och kunderna tillsammans. Det hjälper dig att ta din online-strategi bortom nätets ordningsföljd genom att leverera sömlösa shoppingupplevelser på alla dina olika kanaler. Samtidigt gör webshopen det möjligt att samla data för att förbättra dina produkterbjudanden och din marknadsföring.

Integrera

De flesta företag gör misstaget att köra sitt affärssystem och webbutik separat. Av effektivitetsskäl så är en direkt koppling mellan din webbutik och affärssystemslösning det som blir skillnaden. Med ett centraliserat databassystem som uppdateras i realtid, kommer din webbplats, personal och köpare alltid vara med på noterna vad gäller det som finns i lager, hur mycket det kostar, och när det levereras.

Du kan utnyttja detta ögonblick som en stor affärsmöjlighet för att uppnå tillväxt eller så gör du ingenting. Om du bestämmer dig för att göra något, måste du gå den där extra milen. Vad väntar du på? GO!

Whitepaper, Framtiden för modegrossisthandel