fbpx
FOKUS MODEBRANSCHEN

Hållbara affärer, hållbar utveckling

1 APRIL, 2019

Konsumenten kommer inte sluta köpa kläder, oavsett om det sker på nätet eller i en fysisk butik. Marknaden har dock blivit mer transparent. Hållbarhet och miljötänk är numera en hygienfaktor, likaså att erbjuda valuta för pengarna. Företagen behöver tydliga transparenta koncept och de måste ständigt kommunicera med sin kund genom de kanaler de finner fungera bäst.

Allt fler modeföretag vänder sig till oss för att få hjälp med att utveckla och förbättra sina affärsprocesser. Det pågår en transformation där fler och fler företag inom modebranschen ser möjligheterna i att både öka sina affärer och effektivisera arbetsprocesser med hjälp av affärssystemslösningar och IT-stöd. En viktig aspekt när det kommer till systemstöd är dessutom att de kan ge stöd till att möta de miljöutmaningar och krav som finns för att bidra till en mer hållbar utveckling.

För att få en bättre insikt i nuläget för den svenska modeindustrin har vi gjort en marknadsundersökning om svenska modeföretags utmaningar, drivkrafter och utvecklingen framåt, där hållbarhet var ett av områdena. Ett av huvudresultaten vi fick fram är att den absoluta merparten av företagen i undersökningen betonar att de har ett tydligt miljötänk. De arbetar strukturerat och medvetet med hållbarhetstänket på företaget, delvis också ur ren marknadsföringssynpunkt.

Drivkrafter för ökad hållbarhet och bättre miljö finns hos både företagen och hos konsumenterna, men är det tillräckligt?

Läs mer i rapporten om hur företagen inom modebranschen tänker kring ämnet. Här diskuterar vi även produkternas miljöpåverkan och det delade ansvaret för plaggen.
Ladda gärna ner rapporten genom att klicka på knappen nedan.
 
Mer läsning
Trender inom teknologi för modebranschen
Branschrapport Svensk modeindustri
Affärssystem Digitalisering

Prenumerera på våra artiklar:

Välj en eller flera kategorier nedan.

Kunder berättar: