[av_breadcrumbs]

Skapa effektiva affärsprocesser och en konkurrenskraftig värdekedja inom fashion

Effektiva affärsprocesser, konkurrenskraftig värdekedja, affärssystem för mode

Fashion återspeglar de estetiska, ekonomiska, politiska, kulturella och sociala aspekterna av livet. Individer använder ofta deras stil för att kommunicera sina preferenser och sin identitet. De kan inspireras av vädret, det sociala eller bara genom kändisar och andra förebilder. Så många människor, och så många olika utseenden.

Det är därför fashion alltid har kännetecknats av mångfald, komplexitet och energi. Det kan tyckas att det finns skillnader mellan de dyra designerkläderna som visas på catwalken i Milano eller New York och “vanliga” vardagliga stilar som säljs i butikerna.

Men vare sig det är den dyraste Haute Couture eller så kallad Fast Fashion, så behöver fashionindustrin implementera effektiva affärsprocesser i hela värdekedjan för att hantera tid, kostnader och effektivitet som konkurrensmedel.

Att få rätt kollektioner till rätt plats vid rätt tidpunkt är en detaljerad och komplicerad process. Men något som, om det utförs snabbt och effektivt, kan leda till stora fördelar både i tid och mindre kostnader.

 

Så, hur skapar du en effektiv värdekedja?

I många fall använder fashion-företag ett antal olika system för att hantera sina affärer. I vissa fall omfattar detta olika fristående system, men ofta är den mest populära lösningen våra käraste Excel-blad. Den större utmaningen är dock att det finns lite eller inget samspel alls mellan systemen, d.v.s. inga integrationer, vilket gör det mycket svårt att få en helhetssyn och en korrekt bild över alla de olika processerna.

Ett affärssystem, eller ett ERP-system (Enterprise Resource Planning) som det också heter, ger funktionalitet för att få de olika processerna att kopplas ihop till en enda lösning. Detta i sin tur kommer att generera effektivitet, öka produktiviteten och belysa de områden som skulle kunna förbättras. Men, fashionbranschen har många unika och komplexa krav som ofta inte uppfylls med ett generiskt affärssystem, eller så skulle det kräva kostsamma förändringar och anpassningar för att skapa en sådan lösning.Mode,skarm2015-12-10 9

Precis som att det finns olika affärssystem för specifika branscher och områden, så finns det idag affärssystem specifikt utvecklade för fashionbranschen. En av dessa lösningar är Pebblestone Fashion som med funktionalitet anpassad för fashionbranschens ökade behov och processer hjälper företag att effektivisera och optimera rutiner genom hela värdekedjan.

Företag befinner sig i en väldigt konkurrensutsatt miljö, inte minst för fashionbranschen. Att optimera verksamheten borde vara en prioriterad fråga för alla företag. Genom att implementera ett affärssystem, kan företag bli framgångrika och framför allt fortsätta vara framgångsrika eftersom de tillåter företagen att vara flexibla och växa. I slutändan innebär det även att företagen kommer kunna tillgodose och tillfredsställa de ständigt föränderliga konsumenternas krav och önskemål.

Whitepaper, så utnyttjar du tekniken för att omfamna förändring i modebranschen