FOKUS MODEBRANSCHEN

Största drivkrafterna i modebranschen – digitalisering och ledtider

Allt fler modeföretag vänder sig till oss för att få hjälp med att utveckla och förbättra sina affärsprocesser. Det pågår en transformation där fler och fler företag inom modebranschen ser möjligheterna i att både öka sina affärer och effektivisera arbetsprocesser med hjälp av affärssystemslösningar och IT-stöd.

För att få en bättre insikt i vad det är som driver den svenska modeindustrin gjorde vi en marknadsundersökning om modeindustrin och svenska modeföretags utmaningar och utvecklingen framåt. Ett av huvudresultaten vi fick fram är att några av de största ledorden och drivkrafterna i branschen just nu är digitalisering och ledtider. Följ med oss när vi utvecklar varför.

Digitalisering

Den digitala tiden är här. Utvecklingen påverkar hela vårt samhälle och självklart också modebranschen.  Kunderna är vana vid att kunna handla via olika digitala plattformar, men de vill samtidigt ha möjlighet att besöka den fysiska butiken. Det resulterar i att företagen behöver lägga mycket energi på att göra sina produkter lättillgängliga i alla kanaler och att upprätthålla samma upplevelse och känsla oavsett var kunden bestämmer sig för att handla. E-handel ökar mer och mer vilket ställer högre krav på dagens logistik, lagerhållning och användarvänlighet.

 

Korta ledtider

Undersökningen visar att produktion och kortare ledtider är viktigt eller mycket viktigt för modeföretagen. Att ständigt korta ledtiderna i alla processer, att få alla steg synkade och att ha en hög lageromsättningsgastighet är A och O för kostnadseffektivitet och en utmaning för ökad lönsamheten. Ökad e-handel och en kunnig kundkrets på webben är något som påverkar och för just ledtider till en mycket affärskritisk faktor. Idag förväntar sig kunden snabb leverans, och erbjuds inte det så vet kunden hur man ska gå tillväga för att hitta någon som kan.

Vill du veta alla resultat av vår undersökning och ta del av hela rapporten?
Ladda gärna ner hela rapporten genom att klicka på knappen nedan.
Branschrapport Svensk modeindustri
Mer läsning
Trender inom teknologi för modebranschen
Branschrapport svensk modeindustri
Affärssystem Digitalisering
Digitalisering och ledtider , Drivkrafter i modebranschen
Svensk Modeindustri, Utmaningar
Affärskritiska områden modebranschen

Prenumerera på våra artiklar:

Kunder berättar: