fbpx
FOKUS E-HANDEL

8 tips som hjälper dig skapa rätt förutsättningar

för att maximera försäljningen under

Black Friday / Black Week 2019

Black Friday 2019

I år infaller Black Friday den 29 november. Under förra årets Black Friday handlade svenskarna på nätet för ett sammanlagt värde om 6,7 miljarder kronor. Det visar på att detta globala event får allt större betydelse för den svenska handeln och för många företag bidrar det till en ökad försäljning och nya försäljningsrekord. Men Black Friday skapar nödvändigtvis inte bara möjligheter, det innebär också ett enormt tryck på e-handeln under kort tid och ökar risken för kostsamma misstag för den som inte är tillräckligt förberedd.

Här har vi listat några viktiga saker att fundera igenom en extra gång för att hjälpa er maximera försäljningen och öka kundstocken när Black Friday sätter igång – en av årets största försäljningsdagar.

Vi listar våra Black Friday tips för att förbereda er på bästa sätt:

  1. Som i mycket annat är planering är A och O. Och i god tid dessutom. Säkra upp verksamheten och koordinera med alla avdelningar för att se över insatserna från förra årets Black Friday. Det sista ni vill är att till exempel varorna tar slut på grund av misskommunikation mellan inköp och marknadsavdelningen eller att kundernas leveranser blir försenade på grund av att ni inte har tagit in tillräckligt med lagerpersonal.
  2. Planera lager och leverans och se till att ni har tillräckligt i lager, både i termer av kvantitet och produkttyper, för hela perioden. Ett bra tips är också att redan i förväg planera för hur ni vill kommunicera till kunderna för att undvika frustration om en produkt eventuellt skulle sälja slut.
  3. Kommunicera med leverantörer och även kunder för att hantera förväntningarna inför Black Friday. Kommer till exempel leverantörerna kunna leverera på den nivå ni önskar? Och kan kunderna förvänta sig rea enbart under Black Friday eller nyttjar ni hela Black Week för kampanjer?
  4. Använd er data för att sätta rätt prisstrategi. Utgå från kundens upplevda mervärde och ta hänsyn till det vinstkrav som ni fastställt på era produkter. Som konsument förväntar man sig en kraftig rabatt. Lockar ni med att sälja vissa produkter med förlust och vet med er att ni kommer få merförsäljning av andra varor med fullmarginal? Räkna på det ordentligt innan; hur mycket mer behöver ni sälja för att tjäna lika mycket pengar som om ni sålt den till fullpris?
  5. Analysera er data för en anpassad köpupplevelse. Försök sticka ut ur mängden och marknadsför er i god tid och i relevanta kanaler och marknadsplatser för att driva trafik till webben. Med dagens verktyg finns det all möjlighet att mäta all typ av interaktion. Detta är en hygienfaktor idag, och något som ni säkert redan gör, men säkerställ att ni har koll på hur kunderna kommer in till er webbplats; via vilken enhet? Via vilka kanaler? Vilka produkter är populärast? Då kommer ni kunna svara bra även på nya kunders önskemål under Black Friday.
  6. Det är stor konkurrens om kunderna, så när kunden väl är inne se till att exponera rätt saker för er målgrupp (med andra ord: se det inte bara som en möjlighet att rensa lagret, utan lyft fram attraktiva produkter) och fokusera på att konvertera till fullföljda köp.
  7. Ha en plan för hur ni ska ta hand om de nya kunderna när ni fångat in dem. Se det som ett tillfälle att samla in kontaktuppgifter och sätt en lojalitetsplan för hur ska ni ge kunden en så bra upplevelse som möjligt, både under och efter köp, så att kunden kommer tillbaka fler gånger. Under Black Friday kan det bli stort tryck under kort tid och i flera delar av processerna, vilket i sin tur kan påverka kundens köpupplevelse. Se till att testa trycket på sajten så att den klarar trafiken och se över så att ni levererar kvalitet i alla processerna där ni på något sätt har kundkontakt. Skulle saker och ting inte riktigt gå som planerat? Kommunicera, kommunicera och i värsta fall kompensera så att alla nya förväntansfulla kunder vill komma tillbaka och handla igen.
  8. En e-handelsplattform eller ett affärssystem som inte har kapaciteten när volymerna ökar blir väldigt kostsamt för den e-handlare som investerat i att skapa kampanjer och driva trafik. För att hinna med alla leveranser från Black Friday innan julhandeln drar igång behöver man fokusera på att automatisera så många flöden som möjligt. Det gäller allt från att kunna se försäljning och lagersaldo i realtid, hantera inkommande order, lagerplock och leveransstatus till kundtjänstärenden. Med hjälp av rätt processer på plats och genom att integrera systemstöd och lösningar med varandra kan de flesta flöden automatiseras betydligt mer och manuell hantering minskas.

Så sätt igång med planeringen, och lycka till med försäljningen under Black Friday/Black Week!

Läs även:

Affärssystem Digitalisering
Digitalisering och ledtider , Drivkrafter i modebranschen