5 aspekter som påverkar produktlivscykeln

Mode är ett sätt att uttrycka sig, det kan vara en livsstil, en upplevelse, image eller en konstform. Arbetskläder bärs för att skydda sig, av praktiska skäl eller för att sticka ut från mängden.

Oavsett skäl, har de en sak gemensamt; de påverkas alla av årstider och trender, i viss utsträckning. Arbetskläder påverkas mindre av trender och säsongsvariationer jämfört med fashion, men de är definitivt påverkade av det.

Det finns ytterligare ett antal aspekter som påverkar hur vi klär oss, och som har en direkt påverkan på produktlivscykeln:

Globalisering

Som ett resultat av globaliseringen ser vi att varumärken utökar sin spelplan och nästan alla av dagens varumärken säljs på mer än en marknad. I praktiken kan det innebära att ett varumärke säljer exempelvis rockar i Frankrike, i Sverige och utanför Europa. Men det faktum att vintern i Sverige är mycket kallare och startar flera veckor tidigare än i Frankrike, har en påverkan på lagerplanering och påfyllnadscykler.

Klimatförändringar

Som en följd av klimatförändringar, blir säsonger mindre förutsägbara för varje år och det blir därmed svårare för modeföretag att anpassa sina specifika processer för att matcha efterfrågan på marknaden. Samtidigt har det länge pågått diskussioner kring modeindustrins och kläders klimatpåverkan vilket gör att det hela skapar en ond cirkel.

Fast Fashion

Segmentet Fast Fashion gör att vi knappt hinner konsumera trender då de snabbt ersätts av nya. De kedjor som ofta förknippas med Fast Fashion är de som levererar nya trender i butikerna varje vecka. Så då kan man ställa sig frågan, är det kollektioner vi pratar om eller är det en kontinuerlig ström av nya produkter?

Sociala medier

Sociala medier och applikationer växer allt mer och ställer högre krav på snabbt mode och på modeindustrin. Konsumenterna inspireras idag inte bara av snygga modetidningar utan hämtar inspiration av varandra, kända profiler och trender som föds ”på gatan”.

Hållbarhet

En aspekt som strider mot alla ovanstående är fokusen på hållbarhet och smart textilkonsumtion. Det finns varumärken på marknaden med pågående kollektioner av vackra och tidlösa kläder som produceras i hållbara förhållanden och som inte är lika subjektiva till trender och säsonger som ”Fast Fashion”. Här ligger fokus på att skapa cirkulära affärsmodeller och att förlänga produktlivscykeln genom att arbeta med återvinning och återanvändning.

Alla dessa aspekter bidrar till de utmaningar ni som modeföretag står inför och gör det ännu viktigare att ha full kontroll över alla affärsprocesser. Även om vi fortfarande har grundprocesserna från idé, design, inköp, försäljning och leverans, så gör fler säsonger/drop att saker och ting kompliceras och att fler dimensioner behöver adderas. Och av samma anledning blir produktlivscykeln mer och mer viktig att ha kontroll på. Här spelar ett PDM (Product Data Management)-system/PLM (Product Lifecycle Management)-system en kritisk roll och kommer i samverkan med ett modernt affärssystem bidra till effektivare affärsprocesser genom hela värdekedjan.

Vill du veta mer om hur du kan få full kontroll på processen från idéskiss till färdig produkt och underlätta hanteringen av hållbara produktlivscykler?

Mer läsning

Prenumerera på våra artiklar:

Kunder berättar: