Vad krävs av ett affärssystem i en mer och mer digitaliserad värld?

Affärssystem Digitalisering

Affärssystemet kommer utan tvekan att ha en viktig roll i den allt mer digitaliserade världen. Redan nu har digitaliseringen gjort att kraven, förväntningarna och användningsområdena för ett affärssystem har förändrats. Och det kommer säkerligen att fortsätta i samma riktning. Såväl beslutsfattare, ägare, som anställda arbetar redan nu annorlunda med hjälp av digitaliseringens framsteg och de flesta är överens om att den utvecklingen kommer att fortsätta.

I takt med digitaliseringens utveckling kommer kraven och förväntningarna på ett affärssystem och på oss som systemleverantör förändras. Vi alla vet att det är en färskvara med tanke på hur snabbt den utvecklingen kan ske, och därför behöver vi ständigt vara lyhörda för vilka förväntningar som branschen ställer på oss. Detta gör vi bland annat genom vår marknadsundersökning om modeindustrin – Svensk modeindustri, där vi har låtit genomföra 50 B2B-intervjuer med företrädare inom modebranschen för att bättre förstå den verklighet som företagen lever i nu och framåt. Så, vad är det företagen önskar sig av ett affärssystem egentligen? Vilka krav är det som digitaliseringen ställer?

Vi presenterar några av resultaten:

    • Samtliga tycker att det är viktigt eller mycket viktigt att systemleverantörer har förståelse och stort branschkunnande inom deras bransch och ser ett mervärde i branschanpassade affärssystem.
    • Att ha rätt redskap och data som gör det enkelt och mer effektivt att jobba fram sina produkter är av stor vikt.
    • Många företag kämpar med samspelet mellan olika moduler eller mindre system. Det resulterar i mycket manuellt arbete på områden som istället skulle kunna automatiseras. Högst på önskelistan står ett system som erbjuder lösningar där hela affärsflödet kan hanteras.
    • Skalbara affärssystem är ett viktigt kriterium. Man vill ha möjlighet att koppla på nya funktioner i takt med att behoven ökar.
    • Mindre företag behöver ett system som kan användas över tid, som inte kostar skjortan och där det finns möjlighet att växa med systemet.
    • Systemet ska vara användarvänligt och anpassat för olika hårdvaror och enheter. Det ska även kunna erbjudas som en molntjänst.
Vill du veta alla resultat av vår undersökning och ta del av hela rapporten?
Ladda gärna ner rapporten genom att klicka på knappen nedan.
Mer läsning
Support och förvaltning affärssystem

Prenumerera på våra artiklar:

Kunder berättar: