fbpx
[av_breadcrumbs]

Har ni förberett er inför Black Friday/Black Week 2018?

Här är 7 tips.

Bara under förra årets Black Friday handlade svenskarna för ett sammanlagt värde om5,3 miljarder kronor, enligt Postnord. Det visar på att detta globala event får allt större betydelse för den svenska handeln och för många företag bidrar det till en ökad försäljning och nya försäljningsrekord. Black Friday blir också allt viktigare för julhandeln då många konsumenter ser det som ett bra tillfälle att inköpa julklapparna till pressade priser och i god tid.  I år infaller Black Friday den 23 november, 1 månad och 1 dag innan julafton.

Vi listar våra Black Friday tips för att förbereda er på bästa sätt:

  • Planering är A och O. Och i god tid dessutom. Koordinera med alla avdelningar och se över insatserna från förra årets Black Friday. Det sista ni vill är att till exempel varorna tar slut på grund av misskommunikation mellan inköp och marknadsavdelningen eller att kundernas leveranser blir försenade på grund av att ni inte har tagit in tillräckligt med lagerpersonal.
  • Planera lager och leverans och se till att ni har tillräckligt i lager, både i termer av kvantitet och produkttyper, för hela perioden från Black Friday fram till januari. Ett bra tips är också att i förväg planera för hur ni vill kommunicera till kunderna för att undvika frustration om en produkt skulle sälja slut.
  • Kommunicera med leverantörer och kunder samt allt däremellan för att hantera förväntningarna. Kommer till exempel leverantörerna kunna leverera på den nivå ni önskar?
  • Använd er data för att sätta rätt prisstrategi. Utgå från kundens upplevda mervärde och ta hänsyn till det vinstkrav som ni fastställt på era produkter. Som konsument förväntar man sig en kraftig rabatt. Ett sätt kan vara att locka med vissa produkter som ni säljer med förlust, om ni vet med er att ni kommer få merförsäljning av andra varor med fullmarginal. Räkna på det ordentligt innan, till exempel om ni ger x% i rabatt på en produkt, hur mycket mer behöver ni sälja för att tjäna lika mycket pengar som om ni sålt den till fullpris?
  •  Analysera er data för en anpassad köpupplevelse. Med dagens verktyg finns det all möjlighet att mäta all typ av interaktion. Om ni inte redan gör det, mät den data ni har idag för se hur kunderna kommer in till er webbplats; via vilken enhet? Via vilka kanaler? Vilka produkter är populärast? Då kommer ni kunna svara bra även på nya kunders önskemål under Black Friday.
  • Det är stor konkurrens om kunderna, använd det ni kommit fram till i punkten ovan och marknadsför er i relevanta kanaler för just era kunder och i god tid så att ni driver trafik till er butik och webbplats.
  • Ha en lojalitetsplan för hur ni ska ta hand om de nya kunderna när ni fångat in dem. Hur ska ni ge kunden en så bra upplevelse som möjligt så att kunden kommer tillbaka fler gånger? Särskilt under Black Friday kan det bli stort tryck under kort tid och i flera delar av processerna, vilket i sin tur kan påverka kundens köpupplevelse. Se över så att ni levererar kvalitet i alla processerna där ni på något sätt har kundkontakt.

Så sätt igång, ta Black Friday med storm och gör er redo för vad som med största sannolikhet blir startskottet på julhandeln!